Kom igång

Direktlänk till inlägg 24 maj 2010

30 minuter om dagen...

Av Hanna - 24 maj 2010 16:04

“30 minuter om dagen“, vad säger de orden dig? Hur lång tid avsnittet av Vänner är ikväll, hur lång tid du behövde sitta i bilkö till jobbet imorse eller kanske den tid det tar för kladdkakan att gräddas i ugnen? Nej, 30 minuter är den minsta, från FYSS*, rekommenderade tiden av fysisk aktivitet en person bör utföra varje dag. Det kan tyckas lite med tanke på att det finns 336 halvtimmar i veckan, men en övervägande del av befolkningen når ändå inte upp till det.

Människan är anpassad till en fysisk livsstil men i det moderna samhället saknas i många fall en naturlig möjlighet till fysisk aktivitet. Våra förfäder fick jaga för att dämpa hungern medan dagens människor kan ta bilen till affären. De senaste 100 åren har den tekniska utvecklingen varit enorm, vilket har bidragit till att ett stillasittande liv har blivit vardag för mänskligheten. Endast 25 % av den vuxna befolkningen är tillräckligt fysiskt aktiva, alltså når upp till minst 30 minuter om dagen. Inaktivitet är en stor riskfaktor för sjukdomar och leder till att många går en för tidig död till mötes.

Det är inte bara den fysiska aktiviteten som minskat utan även matvanorna har förändrats över tiden. Det finns nu en större tillgänglighet och portionerna tenderar att öka. Men om du tänker dig vad en skogshuggare på 30-talet åt för att orka med en hel dag åt han lika mycket eller kanske till och med mycket mer än en man i dagens samhälle. Men den stora skillnaden är här att skogshuggaren utförde ett betydligt mer energikrävande arbete hela dagen och sen gick han inte hem för att kolla på tv, utan ettkanske för att ytterligare utföra någon form av fysisk arbetsuppgift. Därför är det viktigt att se balansen mellan fysisk aktivitet och mängden mat.



*FYSS, fysisk aktivitet i sjukdomsprevention och sjukdomsbehandling. är ett samarbetsprojekt mellan Yrkesföreningar för fysisk aktivitet (YFA) och Statens folkhälsoinstitut.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Hanna - 15 januari 2012 17:56

Vi är nästan exakt på mitten av januari och många börjar ge upp sitt nyårslöfte, och vad va det jag sa...nyårslöften håller sällan. Därför ska ni se dem som ett löfte för er själva inte för att det är nytt år.   Jag har lyckats att hålla vad jag ...

Av Hanna - 13 januari 2012 20:21

Ännu en arbetsvecka är förbi. Hur har det gått med träningen? Själv har jag kännt mig lite lat, men jag har ändå kommit igång och kört ett pass varje dag vilket till stor del är min sambos förtjänst, tack för det :) Även om det kan vara segt och det ...

Av Hanna - 10 januari 2012 18:44

Den tionde januari idag och det är säkert många som är i fullgång med sitt nyårslöfte, att träna mer. Jag hoppas verkligen att det går bra för er och att ni inte endast låter det vara ett nyårslöfte utan blir en livsstil. Det behöver inte vara extrem...

Av Hanna - 2 januari 2012 20:16

Idag har jag avverkat årets första träningspass. Det blev ett dubbelpass, med kondition följt av BodyCombat. En finfin kombination av först ensamträning där jag själv kan bestämma tempot och sedan en rolig timme tillsammans med andra tränings glada p...

Av Hanna - 1 januari 2012 19:15

Okej kära vänner och alla andra. Tänk efter hur år 2011 varit och fundera på vad ni kunde gjort bättre. Jag är säker på att det finns något som ni velat göra annorlunda eller kanske något som ni länge velat göra men som inte blivit av. Jag är inte så...

Ovido - Quiz & Flashcards