Kom igång

Direktlänk till inlägg 27 maj 2010

Fysiskt & Psykiskt

Av Hanna - 27 maj 2010 18:03

Nedan tänkte jag kortfattat beskriva några positiva effekter fysisk aktivitet har på kroppen. Endel tycker säkert vissa är självklara och är något som nästan alla känner till, medans jag tror att viss information blir en "aha"-upplevelse. Vilket är min mening, att försöka få ut kunskap om den fysiska aktiviteten betydelse.


Det finns studier som visar att dålig kondition är farligare än rökning, vilket ger en tankeställare. De flesta vet att rökning är livsfarligt men väldigt få är medvetna om den nytta som fysisk aktivitet har och vilka hälsofrämjande effekter det ger kroppen. Exempelvis ger en regelbunden fysisk aktivitet ett starkare immunförsvar, risken för typ-2 diabetes minskar dels till följd av ökad insulinkänslighet, då hjärtats belastning minskar blir risken för hjärt-kärlsjukdomar betydligt mindre, högt blodtryck normaliseras samt att bättre blodfettsbalans erhålls, fysisk aktivitet minskar även risken för vissa cancerformer.

Ovanstående är bara några av de fördelar som fysisk aktivitet ger. Andra positiva förändringar i kroppen är att både muskelmassan och uthålligheten ökar, vilket gör att om bara tillräcklig motivation finns när man börjar och vilja finns att fortsätta så blir kroppen starkare och det blir inte lika jobbigt och det är lättare att fortsätta. Hjärtat blir starkare och blodets förmåga att transportera syre ut till musklerna effektiviseras. Även bentätheten byggs upp då kroppen belastas vilket leder till att risken för benskörhet minskar.

Fysisk aktivitet har inte bara inverkan på den fysiska hälsan, utan även på det psykiska planet. Det finns studier som visar att fysiskt aktiva personer är mindre stressade, vilket bland annat kan bero på en lägre blodtrycks- och hjärtfrekvensstegring. Även utvecklingen av depressioner minskar och en ökad självkontroll samt självkänsla erhålls.

En viktig del i den psykiska hälsan är de sociala kontakterna.  Människan är ett flockdjur och att känna sig behövd och att känna en meningsfullhet är av stor betydelse för en god hälsa. Just att känna denna Känsla Av SAMmanhang, KASAM, är något som kan förbättras genom fysisk aktivitet. Att några personer träffas och tar promenader tillsammans, att känna sig välkommen på ett gym eller till exempel få bekräftat av någon att man blivit mindre stressad och verkar gladare.

Nu säger många att de inte har tid för fysisk aktivitet, att det är försent att komma ut efter jobbet, de orkar inte eller kanske är skaderisken för stor. Men det gäller då att sprida kunskapen av värdet av fysisk aktivitet, för vi människor har så mycket att vinna på att låta kroppen arbeta. Varför dö ett visst antal år tidigare och missa sina barnbarns uppväxt bara för att man inte orkat med en regelbunden fysisk aktivitet? Det viktiga att komma ihåg nu är att det är målet som styr träningen och hur mycket tid man vill offra. För att uppnå alla de här hälsoeffekterna behöver det inte vara en elitidrottares satsning. Tvärtom. Det räcker med minst 30 minuter om dagen för att ge resultat.

Lek med tanken att teknologin fortsätter i samma takt som de senaste decennierna. Frågan är då vart mänskligheten är på väg?

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Hanna - 15 januari 2012 17:56

Vi är nästan exakt på mitten av januari och många börjar ge upp sitt nyårslöfte, och vad va det jag sa...nyårslöften håller sällan. Därför ska ni se dem som ett löfte för er själva inte för att det är nytt år.   Jag har lyckats att hålla vad jag ...

Av Hanna - 13 januari 2012 20:21

Ännu en arbetsvecka är förbi. Hur har det gått med träningen? Själv har jag kännt mig lite lat, men jag har ändå kommit igång och kört ett pass varje dag vilket till stor del är min sambos förtjänst, tack för det :) Även om det kan vara segt och det ...

Av Hanna - 10 januari 2012 18:44

Den tionde januari idag och det är säkert många som är i fullgång med sitt nyårslöfte, att träna mer. Jag hoppas verkligen att det går bra för er och att ni inte endast låter det vara ett nyårslöfte utan blir en livsstil. Det behöver inte vara extrem...

Av Hanna - 2 januari 2012 20:16

Idag har jag avverkat årets första träningspass. Det blev ett dubbelpass, med kondition följt av BodyCombat. En finfin kombination av först ensamträning där jag själv kan bestämma tempot och sedan en rolig timme tillsammans med andra tränings glada p...

Av Hanna - 1 januari 2012 19:15

Okej kära vänner och alla andra. Tänk efter hur år 2011 varit och fundera på vad ni kunde gjort bättre. Jag är säker på att det finns något som ni velat göra annorlunda eller kanske något som ni länge velat göra men som inte blivit av. Jag är inte så...

Ovido - Quiz & Flashcards