Kom igång

Alla inlägg under juni 2010

Av Hanna - 25 juni 2010 18:25

Midsommar och massor med ledig tid till att umgås och bryta av vardagen.


När det blir samma rutiner dag ut och dag in är det ofta svårt att bryta dessa. De flesta har den här helgen lite längre ledighet och det är ett suveränt tillfälle att lägga in en extra promenad eller varför inte dra ihop en brännbollsturnering? :) Nu har vi den stora turen också att det är fint väder, inga ursäkter till att sitta inne i soffan.


Det är en sak att tänka förändring, men en helt annan att få den genomförd, och framförallt att det blir någonting långvarigt. Att bryta en vana, eller att lägga till en ny är inte helt lätt. Det krävs en oerhörd vilja från individen och det kan även behövas stöd utifrån. Själv tycker jag att det kan vara skönt att bege sig ut ensam på en löparrunda, då kan tankarna flyga iväg och man kör i sitt alldeles egna tempo. Men samtidigt är det oerhört kul att ha bestämt en tid att mötas upp och dra iväg till träningen tillsammans. Vissa dagar, när motivationen är i botten, är det extra bra, man kan ju inte svika sin träningskompis. Och jag kan lova att det känns bra efteråt att träningen blev av!

ANNONS
Av Hanna - 15 juni 2010 18:45

Ja, den frågan ställer sig många. Vissa typer älskar att röra på sig och gör det inte bara för träningens skull utan för att det är något de tycker är skoj och stimulerande. Men då det borde bli en viktig del för alla individer gäller det att till de som inte rör sig tillräckligt bevisa vad den fysiska aktiviteten ger för effekter på kropp och knopp. För att få motivation att göra något tror jag det är viktigt att verkligen förstå varför man ska göra på ett visst sätt, annars blir det oftast inget bestående beteende. Så är det på många områden tror jag, att för att verkligen kunna åstadkomma någonting bra och långvarigt måste det finnas en vilja och tro på det som görs, och inte minst en förståelse om varför det görs.


Vad många har problem med idag är hjärt-kärlsjukdom. Fysisk aktivitet är en oberoende skyddsfaktor och förebygger ett antal riskfaktorer för hjärt-kärlsjukdom som exempelvis högt blodtryck, höga blodfetter samt insulinresistens. Har individen en högre nivå av fysisk aktivitet eller konditionsnivå blir risken att drabbas av sjukdomen lägre. Men det är viktigt att komma ihåg att även måttlig, vardaglig fysisk aktivitet kan ge ett skydd.


När en individ börjar träna och på så sätt blir mer fysiskt aktiv ökar fibrinolysen. Det bidrar till att risken för blodpropp minskar. Det beror på att antalet fibrinogen, det blodproppsbildande proteinet, minskar och fibrinolysen, nedbrytningen av blodproppar, ökar.


Att en person blir mer fysiskt aktiv leder även till att risken för hjärtrytmrubbningar minskar. Då en låg hjärtrytmvariabilitet ökar risken för hjärt-kärlsjukdom markant är en regelbunden aktivitet en bra metod för att öka denna.


En ökad risk för hjärt-kärlsjukdomar är höga blodfetter vilket utåt sett kan ha ett stort samband med bukfetma. Fysisk aktivitet är då en effektiv metod att gå ner i vikt och motverka de här symptomen.


Dålig kondition anses även det vara en faktor som leder till hjärt-kärlsjukdomar och med negativ effekt på blodfetter och blodtryck hos i övrigt friska personer. En vanlig orsak till hjärt-kärlsjukdomar är en stillasittande livsstil. En mer aktiv livsstil med träning kommer leda till att dessa faktorer minskar vilket påverkar hjärt-kärlhälsan positivt. Antalet blodfetter kommer minska och det kommer också leda till att blodtrycket minskar.


ANNONS
Av Hanna - 2 juni 2010 21:31

En solig och ljummen försommar dag i Göteborg avslutades med löpning. Vi var ett glatt gäng från jobbet som sprang de 5 kilometrarna och avslutade med en mysig picknick.


Detta tycker jag är ett utmärkt exempel på både det fysiska och psykiska välbefinnandet. Det viktigaste var här inte att få en bra tid, utan det var att göra något tillsammans, känna gemenskap.


Det är inte bara själva loppet som räknas, utan tänk dig vilken motivation man får efter att väl bestämt sig för att springa och betalat anmälningsavgiften. Ett mål med träningen innan loppet finns och man taggar varandra inför loppet. Samtidigt som joggingrundor genomförs innan loppet och motivationen för fysisk aktivitet ökar, blir man även som grupp tightare. Det som jag tidigare nämnt, KASAM, känsla av sammanhang, stärks vilket är en viktig del för många individer.


Tänk på att det är viktigt att ha ett mål för att orka i längden. Något att sporras av. Det behöver inte vara att springa ett marathon eller att bestiga berg. Vad som är ditt mål kan bara du bestämma! Kanske är det att kunna springa 20 minuter utan att stanna. För att orka krävs motivation, den fysiska aktiviteten minskar stress och du kan koppla av mer så du får ro att läsa den där boken du så länge tänkt läsa...


                  "När du vilar - tränar dina konkurrenter"

Skaffa en gratis bloggwww.bloggplatsen.se