Kom igång

Alla inlägg den 4 juli 2010

Av Hanna - 4 juli 2010 12:14

Att köra på med samma träning vecka efter vecka passar vissa bättre än andra. Jag tycker det är skönt med kontinuitet och det kan även vara bra de dagar som orken tryter, genom att köra på som vanligt är det lättare att komma igång. Det går på en slags rutin och när passet är över känns det alltid lika bra.


Det finns dock en risk att motivationen avtar efter ett tag. Att träningen smält in för mycket i vardagen och att det inte blir lika kul längre. När känslan av att träningen blir ett påhäng börjar träda fram är det dags för förändring, att tvinga sig till att göra saker är sällan hållbart i längden. Då passar det bra att sätta upp ett nytt mål för sig själv. Varför ska jag träna? Vad ger den fysiska aktivteten just mig? Hur kan jag göra det mer inspirerande?


För min del tycker jag löpning är riktigt kul och det blir några rundor varje vecka. Men samtidigt som det är himla skoj, kommer det perioder där motivationen inte är på topp. Sedan några år tillbaka har olika löptävlingar varit ett mål som motiverat mig. Att vara anmäld till ett lopp som ska gå om ett visst antal veckor gör att man sporras. Då behövs träningen för att en bra tid ska fås :) inte vill man få sämre än förra gången...


Ett tips är även att göra något som du sällan gör. Sedan jag flyttade till Göteborg (för ca 6 månader sen) har jag sagt att jag någon gång ska cykla hem till mina föräldrar, en sträcka på ungefär 10 mil. Och i lördags blev det av! Hade funderat mer och mer på det under veckan och tänkte att det är lika bra att få det överstökat, och jag som inte ens är ett så stort fan av cykling. Men det gick! Egentligen är det kanske inte själva cyklingen i sig som är motiverande i det här fallet, utan det är planeringen innan och den goa känslan efteråt som ger ett välbefinnande.


Det där med att väja de optimala dagarna för träning är oftast inte jätte svårt. Träna lite varje dag så löser det sig. Fast det måste vara något speciellt med den här sommaren, eller så är det bara jag med min vanliga otur. Göteborgsvarvet den 22:e maj i år var ett av de hetaste loppen genom tiderna och igår när jag cyklade var det den hetaste sommardagen, eller iallafall nästan. Varvet och cyklingen var två stora mål och de blev minst sagt heta!



Skapa flashcards