Kom igång

Senaste inläggen

Av Hanna - 20 maj 2011 05:46

Elva dagar kvar på fighten och en dag kvar till Göteborgsvarvet. Idag kommer det inte bli så mycket träning, uppladdning för imorgon. Har försökt att äta lite mer än det vanliga kostschemat igår och kommer göra det även idag. Det är väl inte det optimala för att vinna fighten, att äta mer, men det behövs för att få extra kraft tills imorgon. Jag får istället köra stenhårt sista en och en halv veckan innan 1 juni gör sitt intåg. Det kommer bli tufft. Min tanke är att även sedan fortsätta med liknande upplägg som jag gjort i maj. Att leva sunt och friskt är inte något som endast behöver göras en månad, utan det är en livsstil. 


Kom igen nu alla Fitnessfigthers, det är inte långt kvar nu!!

ANNONS
Av Hanna - 17 maj 2011 20:47




Mindre än halva tiden kvar av Fitnessfighten nu. Tiden har gått rätt snabbt ändå och nu är jag lite arg på mig själv att jag tappade motivationen där ett tag. Men nu fasen är jag på G igen. Tänkte jag skulle tagit en morgonjogg idag, det är så skönt att få träningen avklarad på morgonen, men så regnade det och då somnade jag gott om igen. Så det blev combat efter jobbet och sedan en löptur följt av jogging. Känner att jag behöver springa lite mer nu innan helgen. För det är då det gäller, Göteborgsvarvet närmar sig med stormsteg. Nu på lördag den 21 maj är det 21 km som ska springas för 5e gången. Det sätter en viss press på att slå föregående års tid, men det som är bra är att det är så många som springer vilket gör det lätttare att endast tävla mot sig själv.


Pratade med Jarkko och som jag trodde är det bra att lägga till lite extra kolhydrater torsdag och fredag inna loppet. Han tyckte att jag skulle lägga till cirka 800-1000 kcal per dag för att få tillräkligt, vilket jag ska försöka med. Annars kan jag inte räkna med att förbättra konditionen märkvärt de sista dagarna, det får gå som det går helt enkelt...men kul kommer det bli :)      



    

                                             

         Ni som sprungit Göteborgsvarvet vet vad denna bilden föreställer. Jag 

              tog en promenad i Slottsskogen och såg att de börjat måla upp

                  "det blå strecket" som alla tappra löpare kommer att följa

                                     genom Göteborg på lördag.   

ANNONS
Av Hanna - 14 maj 2011 15:38

sDagens träning avklarad. Blev jogging följt av styrka. Hade laddat för ett roligt combatpass också men väl på gymmet fick jag reda på att det blivit inställt. Istället blev det 30 minuter på crosstrainern. Alltid nått. 


Tycker att det har gått trögt några dagar, har inte riktigt haft den disciplin som jag borde. Men halva fighten återstår så än finns det tid att kämpa. Det är ju så mycket roligare att den 1 juni känna att man gjort sitt yttersta och ännu roligare om det gett synliga resultat. Visst är de fysiska resultaten viktiga, men det psykiska är minst lika viktigt. De hänger ihop. Mår du bra inombords syns det utåt och det kan vara enklare att må bra psykiskt om kroppen får det den behöver i form av lagom mängd mat och träning.

Av Hanna - 10 maj 2011 19:35

Nu är snart den tionde dagen av Fitnessfighten passerad. 66% av tävlingen återstår. Men det är mer än en tävling som bara pågår under en månad. Visst hade alla vi som deltagit kunnat äta minimalt med mat och kunnat gå ner ännu mer i vikt. Men vad är det som troligtvis händer då? Jo, risken att gå upp i vikt igen är stor när de gamla rutinerna återupptas. Det är därför som jag tror att det schema som vi fått är upplagt efter den principen att vi även efter månadens slut ska känna driv och vilja att fortsätta, fastän själva tävlingen är slut. Du kan alltid forsätta att tävla mot dig själv!


Tiden på Vårruset, 5 km, som jag sprang igår blev 22 min 30 sek. Hade kunnat pressa tiden mer men det var inte det lättaste att sicksacka sig emellan vissa tanter som mot all förmodan ställt sig i första start gruppen...Men om jag orkar hålla samma tempo den 21:a, på Göteborgsvarvet, ja då är jag nöjd! :)

Av Hanna - 8 maj 2011 19:16

Vilken härlig dag. Jag hoppas verkligen att alla Fitnessfightare, och alla andra också, har haft en underbar dag, perfekt för träning. En söndag med tid och möjlighet att ge det där lilla extra i träningen och samla energi inför en ny vecka. För mig startade dagen med yoghurtfrukost. Lite kanel i vanlig naturell yoghurt lyxar till det lite och det blir riktigt gott. Sedan blev det en löparrunda, men fy 17 vad det va varm. Tror jag skulle kunnat dricka en hel sjö med vatten efteråt....Hade bokat av mig från combaten, men var rastlös så gick dit ändå. Och tur va väl det, för instruktörerna hade satt ihop ett pass med 10 gamla låtar, och det var hur kul som helst. DET gav verkligen energi!



                                                 

                  Nytt träningslinne som jag invigde i dagens jogg! Träningen blir                                               roligare med fina kläder :P

Av Hanna - 7 maj 2011 16:08

En vecka har gått sedan Fitnessfighten började och solen är tillbaka, en bra lördag helt enkelt :) Sitter och planerar middagen, får nog bli grillning ikväll...det är både nyttigt och gott! Tänk vad vädret påverkar människan mycket. Det är så mycket mer motiverande att ge sig ut och springa när solen skiner och det enda som behövs är ett linne och ett par shorts :) Blev ett Bodycombat pass förut och jag riktigt längtade ut i solen och joggingrundan som jag nyss är tillbaka från.


På tal om att det redan har gått en vecka på den här tävlingen och att tiden går snabbt, så slog det mig att det endast är TVÅ dagar kvar till Vårruset och TVÅ veckor kvar till Göteborgsvarvet....Det passar verkligen bra att loppen infaller samtidigt som Fitnessfighten pågår, känns som om att det ger extra energi och motiverar att göra ännu bättre resultat. Nä, nu får det bli lite kesella och frukt som mellanmål.


  Kom ihåg:

       - Du kommer aldrig först om du går i andras fotspår -

Av Hanna - 5 maj 2011 07:36

Snart dags att gå till jobbet men först tänkte jag skriva lite här och kanska lyckas motivera någon morgontrött person :) I kostschemat som jag fått ingår sex måltider per dag. Frukost, mellanmål, lunch, mellanmål, middag samt ett kvällsmål. Jag tycker det går bättre än förväntat att hinna med alla måltiderna. Men ibland blir det inte exakt tre timmar mellan målen, det beror lite på hur dagens schema ser ut. Men det är väldigt bra att ha det som ett riktmärke och försöka sträva efter att följa schemat optimalt. Sen måste även måltiderna anpassas efter när på dagen jag tränar. Men det är helt okej att byta plats på exempelvis kvällsmålet och middagen. Jag tror inte att man klarar att följa allt slviskt och vara till 100 % korrekt hela tiden.


Efter att jag börjar få rutin i måltiderna känner jag att jag får mer energi, vilket gör att man blir piggare under dagen. Ämnesomsättningen blir bättre om man äter flera mindre måltider under dagen istället för några få större. Så du där ute som läser det här, försöka att äta regelbundet, det tjänar du på i längden :)

Av Hanna - 4 maj 2011 07:30

Igår blev jag minst sagt förvånad när jag drog upp rullgardinen och stora snöflingor virvlade ner. Det var ju rätt onödigt, och bidrog till att min motivation för en morgonjogg inte blev bättre precis. Så igår fick det bli Fitnessfightens träningsschema på morgongen och combat + crosstrainer efter jobbet. Men idag visar sig solen igen och våren fortsätter att visa sin bästa sida framöver hoppas jag.


Med tanke på att Vårruset är inom en vecka och det inte heller är långt kvar till starten av Göteborgsvarvet skadar det inte att det blir sol varje dag så att det blir ännu lättare att bege sig ut på en löparrunda :)

Skaffa en gratis bloggwww.bloggplatsen.se