Kom igång

Alla inlägg den 28 september 2010

Av Hanna - 28 september 2010 21:15

Det här med motivation, vad är det egentligen? Nationalencyklopedins definition lyder: "De faktorer hos individen som väcker, formar och riktar beteendet mot olika mål". Det tycker jag är en enkel och bra förklaring. Men det är mycket mer än så och framförallt tror jag svaret blir olika beroende på vem som tillfrågas. Vilken vikt som läggs i begreppet formar betydelsen.


Idag tillexempel hade jag sett framemot träningen hela dagen, jag var verkligen motiverad och taggad för ett pass. Men jaha, vad händer då? Tankarna gick genom huvudet..."borde inte brallorna vara här i väskan nånstans?!". Och visst, jag hade glömt dem hemma, kom ihåg att jag så fint la dem på bordet men längre än så kom de inte denna morgon. I den stunden kan jag säga att min motivation försvann för ett tag, jag kan ju inte träna i jeans! Men jag vill ju inte heller gå hem, jag va inställd på att träna. Lösningen blev att jag köpte ett par fina traningsbyxor i receptionen, måste säga att de va rätt bekväma och min motivation kom tillbaka!


Ja, där ser vi hur lätt det är att tappa motivationen och att det är en färskvara som måste underhållas. Ibland räcker det med små saker för att den skall lockas tillbaka men i andra fall behövs det mer stöttning och inspiration.


Ovido - Quiz & Flashcards